آشنایی با گیاه گواوا

فهرست مطلب

گیاه گواوا، آنچوچک، زیتون محلی یا گلابی بی کرک، با نام انگلیسی Common guava و نام علمی Psidium guajava نام درخت یا درختچه ای همیشه سبز است که از خانواده میرتاسه به حساب می آید که سرشار از فواید مختلف است و از برگ ها و میوه های آن به منظور کاهش بسیاری از مشکلات بدن استفاده می شود.

گیاه گواوا

گواوا بومی کدام مناطق است؟


این میوه به زیستگاهی کاملا گرمسیری برای رشد نیاز دارد و به همین جهت در هاوایی، جزایر ویرجین، فلوریدا و چند منطقه سرپناه در کالیفرنیا و تگزاس در آمریکا، پرو، برزیل، مکزیک، آسیای جنوبی یعنی پاکستان و هند پیدا می شود، در ایران نیز این گیاه در جنوب بلوچستان در بخش کاروان زیاد دیده می شود.

درخت هایی حساس به سرما


همانطور که اشاره شد درخت گواوا تنها در مناطق گرمسیر توان رشد دارد و علت آن این است که این گیاه در مناطق سرد به سرعت یخ می بندد و از بین می رود، شاید درختان بالغ تر توان بیشتری داشته باشند اما به هر حال در برابر سرما آسیب خواهند دید، پس اگر می خواهید این درخت را به شکلی بومی بکارید توجه کنید که در مناطق کوهستانی نمی توانید این کار را انجام دهید.

آیا درخت گواوا را می توان در گلخانه پرورش داد؟


این گیاه توانایی رشد در گلخانه را دارد و به همین جهت اگر کسی اطلاعت کاملی داشته باشد می تواند آن را در گلخانه و یا حتی اتاقی که گرم باشد و آفتاب زیاد به آن بخورد پرورش دهد، برای این منظور باید دقت و حوصله کافی به خرج دهید.
این گیاه به خاکی با زهکشی مناسب، آفتاب کامل برای دادن میوه های بهتر و مراقبت در برابر سرما نیاز دارند، در مناطق گرمسیری یا نیمه گرمسیری این درختان می توانند تا 6 متر هم رشد کنند.

نکات مهم درمورد دادن محصولات با کیفیت درخت گواوا:


برای اینکه بهترین محصولات را از این درخت بگیرید باید علاوه بر توجه به دمای محیط سعی کنید به درخت های جوان تر دو ماه یک بار کود بدهید و این کار را تا چهار سالگی درخت ادامه دهید، بعد از این مسئله نکته مهم دیگر نیاز خاک این درخت به نیتروژن زیاد، اسید فسفریک و پتاس و منیزیم است، برای مثال فرمول 2_6_6_6 فرمول مناسبی است که قبل از شروع فصل رشد برای خاک به کار می رود.
سعی کنید درختان بالغ را در طول فصل گلدهی و باردهی مرطوب نگه دارید، این کار اهمیت زیادی در کیفیت خوب محصول دارد.

درخت گواوا چه شکلی است؟


گلابی بی کرک یا امرود درخت کوچکی دارد و به همین جهت به سادگی می توان آن را در محیط بسته نیز پرورش داد، این درخت تاج پوششی پهن و کوتاه و تنه محکم تک تا و چند ساقه ای دارد، پوست آن مایل به سبز خالدار و برگ های آن دندانه دار 3 تا 7 اینچی یا 7.5 تا 18 سانتی متری است، این درخت گل های سفید رنگی دارد که معمولا دو و نیم سانتی متر رشد می کنند و میوه هایشان نیز کوچک، گرد و یا بیضی و شبیه گلابی است که سرشار از فواید مختلف هستند و منظور ما از این گیاه همین قسمت میوه آن است.
میوه گلابی بی کرک معمولا شبیه توت هایی با گوشت نرم هستند که ممکن است به رنگ های سفید، صورتی، زرد یا حتی قرمز دیده شوند، طعم آن ها نیز بسته به نوع میوه متفاوت است و می تواند از ترش تا شیرین مختلف باشد.

درخت گواوا چه شکلی است

ارزش غذایی


در هر صد گرم از این گیاه 68 کیلو کالری انرژی، 14.32 گرم کربوهیدرات، 8.92 گرم قند، 5.4 گرم فیبر رژیمی، 0.95 گرم چربی، 2.55 گرم پروتئین، 31 میکروگرم ویتامین آ، 374 میکروگرم بتاکاروتن، 0.067 میلی گرم ویتامین ب1 یا تیامین، 0.04 میلی گرم ویتامین ب2 یا ریبوفلاوین، 1.084 میلی گرم ویتامین ب5 یا پانتوتنیک اسید، 0.11 میلی گرم ویتامین ب9 یا فولات، 228.3 میلی گرم ویتامین ث، 2.2 میکروگرم ویتامین کا، 18 میلی گرم کلسیم، 0.26 میلی گرم آهن، 22 میلی گرم منیزیم، 0.15 میلی گرم منگنز، 40 میلی گرم فسفر، 417 میلی گرم پتاسیم، 2 میلی گرم سدیم و 0.23 میلی گرم روی وجود دارد.

خواص میوه گواوا برای بدن


گواوا از جمله میوه هایی است که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و به همین جهت تاثیر زیادی در سلامت بدن فرد داشته با کمترین میزان می تواند بیشترین عناصر مورد نیاز بدن را تامین کند، این میوه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و می تواند علاوه بر محافظت از قلب و مغز باعث حفظ ایمنی پوست، دستگاه گوارشی، دستگاه تنفسی و اعضای دیگر بدن شده و از بدن در برابر بیماری ها مراقبت کند، در ادامه به بررسی دقیق تر فواید این میوه می پردازیم.

گواوا سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند


ویتامین ث موجود در این گیاه از جمله مهم ترین عوامل تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است که با مصرف آن می توانید چهار برابر بیشتر از پرتقال این ویتامین را به بدن وارد کرده و باعث بهبود سلامتی خود شوید، علاوه بر این امرود می تواند عفونت ها و بیماری های مختلف را نیز از بدن دور کند و باعث افزایش سلامتی شما شود.

فواید گواوا برای پوست


همان طور که از ارزش غذایی آنچوچک مشخص است این گیاه سرشار از فواید مختلف برای پوست است، علاوه بر ویتامین هایی مثل ویتامین آ، ب و ث یا پتاسیم مبارز بسیار خوبی در مقابل رادیکال های آزاد به حساب می آید و سرشار از خواص آنتی اکسیدانی است، در ادامه به بررسی دقیق تر خواص این میوه برای پوست می پردازیم.

فواید گواوا برای پوست

مقابله در برابر پیری زودرس


گواوا دارای لیکوپن است که از سلول ها در برابر سموم مختلف محافظت می کند و می تواند از آسیب به دی ان ای در هنگام رشد و نمو مراقبت کند، این گیاه با عملکردهای خود و لیکوپن از پیری زودرس جلوگیری می کند، علائم پیری زودرس را از بین می برد و به کاهش چین و چروک پوست کمک می کند، علاوه بر این دربرابر عوامل خارجی نیز پوست را تقویت کرده و امکان ایجاد لکه های کبدی که در دوران پیری در پوست ایجاد می شوند را کم می کند.

درخشان کردن پوست


گواوا سرشار از ویتامین ث است که اهمیت زیادی برای پوست و درخشانی آن دارد، می تواند لکه های مختلف را از بین ببرد و باعث افزایش روشنی پوست شود، این گیاه در بهبود کمپلکسیون و درخشش و زیبایی پوست نقش دارد و می توان ماسک خانگی آن را به منظور زیباسازی پوست استفاده کرد.

روش درست کردن ماسک پوست با گواوا


برای درست کردن ماسک با گواوا می توانید گیاه را همراه با زرده تخم مرغ در مخلوط کن بریزید و ترکیب به دست آمده را روی پوست بمالید، بعد از نیم ساعت می توانید صورت خود را بشویید، این ماسک علاوه بر درخشان کردن پوست می تواند سلول های مرده پوست را از بین ببرد و رنگ طبیعی پوست را نیز حفظ کند.

می توانید از گواوای نارس نیز برای درخشان کردن پوست استفاده کنید


علاوه بر درست کردن ماسک با گواوای رسیده می توانید صورت خود را با گواوای نارس بشویید، این کار در بهبود روشنی پوست نقش دارد و ویتامین ث زیادی به پوست منتقل می کند که علاوه بر نقش پاکسازی کنندگی می تواند فعالیت های ضد باکتری را نیز کاهش دهد، علاوه بر آن گواوا در منعطف کردن پوست نیز نقش دارد.

مصرف گواوا پوست را در برابر نور خورشید نیز تقویت می کند


نور خورشید ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به پوست بزند که علت اصلی آن می تواند اشعه ماورای بنفش باشد، گواوا حدودا 2.9 گرم لیکوپن دارد که نوعی آنتی اکسیدان قوی است و می تواند از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش مراقبت کند، این میوه آسیب های جدی پوست را نیز کاهش می دهد.

پوستی لطیف با گواوا


این میوه 81 درصد آب دارد و می تواند پوست را مرطوب نگه دارد، علاوه بر این سرشار از ویتامین ث است که این ویتامین در کاهش خشکی پوست نیز نقش دارد و می تواند پوست را لطیف تر و نرم تر کند.

پوستی لطیف با گواوا

اهمیت ویتامین کا برای پوست

همانطور که اشاره شد این میوه سرشار از ویتامین کا است که اهمیت زیادی برای پوست دارد و مصرف آن را باید در رژیم غذایی جدی گرفت، از جمله این فواید که از طریق ویتامین کا منتقل می شوند می توان به کاهش حلقه های تیره در پوست، از بین بردن بی رنگی پوست، از بین بردن قرمزی و سوزش ناشی از آکنه اشاره کرد.

محافظت از بدن در برابر سرطان


آنتی اکسیدان های موجود در گواوا نقش موثری در محافظت از بدن در برابر بیماری های خاصی مانند سرطان دارند، این میوه علاوه بر دفع رادیکال های آزاد می تواند از رشد سلول های سرطانی نیز پیشگیری کند و بخصوص به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات و سرطان سینه کمک کند، علت این فایده وجود لیکوپن زیاد در این میوه است که بخصوص در مقابله با سرطان سینه مفید است، از دیگر مواد مفید در این میوه برای مقابله با سرطان می توان به کوسرتین، ویتامین ث و پلی فنول های دیگر اشاره کرد.

کنترل فشارخون بالا با گواوا


فشارخون بالا از جمله بیماری های رایج در بین مردم است که می تواند عوارض جبران ناپذیری در پی داشته باشد، برای کنترل فشارخون یکی از مهم ترین عناصر بدن پتاسیم است، زیرا پتاسیم باعث کنترل میزان سدیم در بدن می شود و می توان به بهبود کار رگ ها کمک کند، علاوه بر پتاسیم بالایی که در این میوه وجود دارد نقش فیبر نیز اهمیت دارد که می تواند به کنترل فشارخون کمک کند.

مبارزه با دیابت با گلابی بی کرک


این میوه از جمله میوه هایی است که فیبر بالا و شاخص قند پایینی دارد که برای افراد دچار دیابت مفید شناخته می شود، این گیاه می تواند از افت ناگهانی قندخون نیز پیشگیری کند و به تنظیم قندخون در بدن کمک کرده حتی از افرادی که خطر ابتلا به دیابت در آن ها بالاست نیز محافظت کند.

مبارزه با دیابت با گلابی بی کرک

با گواوا حافظه قوی تری داشته باشید


از جمله فواید دیگری که می توان به این میوه نسبت داد تاثیر آن در کمک به افزایش قدرت حافظه است، این میوه سرشار از ویتامین های موثر گروه ب است که می تواند با افزایش جریان خود در مغز به تقویت حافظه کمک کند و عملکردهای شناختی را نیز بهبود بخشد.

محافظت از سیستم عصبی بدن


این گیاه سرشار از خواص مختلف برای اعصاب و عضلات است، می تواند به راحت شدن اعصاب و کاهش استرس کمک کند که علت اصلی آن حضور منیزیم در ترکیب آن است، علاوه بر این می تواند به عنوان انرژی زا عمل کند و بعد از تمرین های سخت و کارهای طولانی شما را بهبود بخشد و باعث آسایش سیستم عصبی و ماهیچه ها بشود.

استفاده از گلابی بی کرک در رژیم لاغری


یکی از بهترین میوه هایی که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید گواواست، این میوه علاوه بر مواد مغذی فراوانی که دارد می تواند به شما با کمترین کالری ممکن انرژی و مواد مورد نیاز بدن را منتقل کند و با فیبر سرشاری که دارد مانع از مشکلات گوارشی مختلف مانند یبوست شود، علاوه بر این گلابی بی کرک تاثیر زیادی در تنظیم سوخت و ساز بدن دارد و می تواند باعث احساس سیری شده و پرخوری را کاهش دهد، علاوه بر این قند آن کمتر از سایر میوه هاست.

برای تقویت قلب سراغ گواوا بروید


از جمله میوه های موثر در تعادل سدیم و پتاسیم بدن گواواست، این میوه با این عمل می تواند به کنترل فشارخون کمک کند و عملکرد قلب را بهبود بخشد، علاوه بر این امرود در کنترل کلسترول و تری گلیسیرید خون نیز نقش دارد و امکان ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی یا قلبی را کاهش می دهد.
طبق تحقیقاتی که در طول 12 هفته بر روی 120 نفر صورت گرفته ثابت شده است که خوردن این میوه به طور رسیده و قبل از غذا می تواند فشارخون را به طور کلی کاهش دهد و باعث کاهش کلسترول بد تا 9.9 درصد و افزایش کلسترول خوب تا 8 درصد شود.

برای تقویت قلب سراغ گواوا بروید

کمک به درمان تیروئید


آنچوچک سرشار از مس است که می تواند به بهبود وضعیت هورمون های تیروئید کمک کند و باعث بهبود فرایند جذب در آن ها شود، این میوه می تواند از دو بیماری پرکار و کم کاری تیروئید جلوگیری کند و به درمان آن ها کمک کند، البته اگر به مشکلات تیروئیدی دچار هستید بهتر است قبل از مصرف این میوه با پزشک خود مشورت کنید.

فواید آنچوچک برای دستگاه گوارشی: درمان یبوست


از جمله فواید مهم این میوه برای بدن کاهش امکان ابتلا به یبوست است که به دلیل فیبر بالایی که در آن وجود دارد موثر شناخته می شود، 12 درصد از فیبر بدن خود را می توانید از طریق این میوه به دست آورید، علاوه بر این دانه های این میوه نیز خاصیتی ملین دارند و می توانید آن ها را قورت داده یا بجوید، البته مراقب باشید که با مصرف بیش از حد دچار اسهال نشوید.

مفید برای بینایی


ویتامین آ از جمله ویتامین های مهم برای بینایی به حساب می آید که می تواند سلامت بینایی را افزایش داده و باعث قوی شدن آن شود، این میوه که سرشار از ویتامین آ است می تواند به درمان آب مروارید نیز کمک کند و بیماری های چشمی مختلفی را از شما دور کند.

پیشگیری و درمان بیماری اسکوروی


یکی از بهترین میوه هایی که از آن در جهت درمان بیماری کمبود ویتامین ث یا اسکوروی می توانید استفاده کنید گواواست، این میوه سرشار از ویتامین ث است و به همین جهت اهمیت زیادی برای بدن دارد، می تواند کمبود شدید این ویتامین را جبران کند و در نتیجه علائم این بیماری مانند کم خونی، خستگی، خون ریزی خود به خود، درد در اندام های مختلف مانند پاها، ورم قسمت های مختلف بدن، زخم لثه و از بین رفتن دندان ها را درمان کند.

فواید میوه گواوا برای پیشگیری از ریزش مو


برای جلوگیری از ریزش موهای خود می توانید سراغ این میوه بروید و از ویتامین ث آن به منظور تقویت فولیکول های مو بهره ببرید، این کار باعث تقویت ریشه مو شده و از ریزش مو پیشگیری می کند.

فواید میوه گواوا برای پیشگیری از ریزش مو

درمان سرماخوردگی با آنچوچک


برای درمان سرماخوردگی یکی از مهم ترین عناصر مورد نیاز برای بدن ویتامین ث و آهن است، گواوا با ویتامین ث سرشاری که دارد می تواند با سرماخوردگی مقابله کند و جلوی عفونت های ویروسی مختلف را هم بگیرد، علاوه بر این آنچوچک در التیام سرفه هم نقش دارد و به کاهش خلط کمک می کند، سیستم تنفسی، گلو و ریه را نیز ضد عفونی می کند که نقش زیادی در بهبود بیماری دارد.

بهبود گردش خون در مغز با گواوا


این گیاه سرشار از فوایدی همچون ویتامین ب3 و ب6 است که می تواند به بهبود گردش خون در بدن کمک کند، این ویتامین ها که حضورشان در بدن ضروری است نقش زیادی در تحریک عملکرد شناختی و راحت کردن اعصاب دارند و مصرف آن ها برای مغز حیاتی است.

مصرف گواوا در دوران بارداری


می توانید از این میوه در دوران بارداری نیز بهره ببرید، برای این منظور بهتر است در مصرف آن زیاده روی نیز نکنید، ویتامین ها و مواد معدنی مختلف در دوران بارداری به جنین و مادر کمک خواهند کرد که دوران سلامتی از سر بگذرانند.

فواید گواوا برای مادر باردار


این میوه از امکان ابتلا به دیابت بارداری پیشگیری می کند و باعث بهبود سطح قند بدن و طبیعی شدن آن می شود، این میوه فشارخون بارداری را نیز تنظیم می کند و مادر را از سقط جنین یا زایمان زودرس نیز دور می کند، علاوه بر این مواد مغذی سرشاری دارد که می تواند سطح هموگلوبین بدن را کنترل کند و از کم خونی یا بیماری های مختلف مربوط به کمبودها پیشگیری کند.
گواوا دارای مقدار قابل توجهی اسید آسکوربیک یا ویتامین ث نیز هست که سیستم ایمنی مادر را بالا می برد و می تواند مشکلات مختلفی مانند درد دندان، بریدگی رگ های خونی، خونریزی لثه و زخم را کاهش دهد، توجه کنید که یک میوه گواوا داراری 16 میلی گرم ویتامین ث است که مقدار قابل توجهی است، البته مصرف آن در اوایل بارداری زیاد توصیه نمی شود چون ویتامین ث اگر بیش از حد در این دوران وارد بدن شود باعث سقط جنین می شود، اما در ماه های بعدی با رعایت اعتدال می توانید آن را میل کنید.
گواوا در تنظیم سیستم گوارش زنان بارداری نیز نقش دارد و از یبوست و هموروئید نیز جلوگیری می کند، می تواند مانند ملین عمل کند و همچنین با خاصیت سم زدایی خود به رفع عفونت ها و میکروب ها کمک کند، ویتامین ث، ای، ایزوفلانوئید، کاروتنوئید و پلی فنول از جمله مهم ترین مواد این میوه برای مراقبت از بدن مادر هستند، منیزیم موجود در این میوه باعث آرام شدن اعصاب و عضلات زنان بارداری می شود و کلسیم موجود در آن برای مراقبت از استخوان ها و دندان های مادر مفید است.

فواید گواوا برای مادر باردار

فواید گواوا برای جنین


این میوه سیستم عصبی جنین را گسترش می دهد و می تواند از جنین در برابر آسیب های عصبی مختلف مراقبت کند، علت این خاصیت ویتامین هایی مانند ویتامین ب6، ب9 و فولیک اسید است که نقش زیادی در دوران جنینی بر فرد می گذارند، جنین در این دوران به انواع ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دار که همه را از بدن مادر می گیرد، این میوه دارای بسیاری از مواد ضروری برای بدن است که می تواند نوزاد را تغذیه کند، به این منظور به مصرف این مواد توجه کنید تا در دوران بارداری با جذب این مواد از بدن شما توسط جنین دچار مشکل نشوید.

عوارض گواوا در دوران بارداری:


با اینکه این میوه در دوران بارداری بسیار مفید است اما بهتر است توجه داشته باشید که همانطور که گفته شد ویتامین ث بالایی دارد و در ماه های اول بارداری نباید آن را زیاد مصرف کرد، علاوه بر این به دلیل خاصیت ملین آن ممکن است در دوران بارداری باعث اسهال شود و بدن مادر را ضعیف کند، گواوا باعث تحریک و ناراحتی بدن مادر نیز می شود و مصرف بیش از حد آن مضر است، درضمن بهتر است آن را با پوست مصرف کنید.

خواص برگ های درخت گواوا


علاوه بر میوه این گیاه برگ های آن نیز سرشار از خواص هستند که نمی توان آن ها را نادیده گرفت، این برگ ها چه به صورت دمنوش مصرف شوند و چه به شکل عصاره نقش زیادی در افزایش ایمنی بدن خواهند داشت و می توان از آن ها برای کاهش دردهای بدن، از بین بردن مشکلات پوستی، درمان اسهال، مقابله با سرطان و…. بهره برد.

خواص برگ های درخت گواوا

خاصیت ضد درد برگ های آنچوچک


از جمله مهم ترین خواصی که برای این برگ ها می توان در نظر گرفت خاصیت ضد درد آن هاست، این خاصیت به دلیل کوسرتین موجود در برگ ها ایجاد می شود که می تواند دردهای آرتروزی را هم از بین ببرد و با خاصیت ضد عفونی کننده و ضد التهابی خود باعث درمان دردهای دیگر بدن مانند درد دندان نیز بشود.

فواید برگ های گلابی بی کرک برای دهان و دندان


درواقع برگ های این گیاه خواص بسیاری برای دهان و دندان دارند و باعث پیشگیری و درمان بسیاری از مشکلات مختلف می شوند که در ادامه به بررسی دقیق تر آن ها خواهیم پرداخت، به طور کلی خواص این برگ ها ضد میکروب، ضد درد و ضد التهاب بودن آن هاست.

از بین بردن جرم دندان


از جمله مهم ترین مشکلاتی که سلامتی دندان های شما را تهدید می کند جرم است، جرم های روی دندان باعث افزایش تجمع باکتری در دندانها می شوند و عوارضی مانند پوسیده شدن، لق شدن دندان و حتی التهاب لثه را در پی دارند، گواوا از جمله میوه های موثر در کاهش اثرات و خود جرم هاست که در طب سنتی کاربرد داشته و از طریق برگ های تازه و نازک آن بهداشت دهان را افزایش می دادند.

مصرف گواوا برای کاهش درد دندان


اگر دچار درد دندان شده اید و نمی توانید آن را کاهش دهید سراغ برگ های درخت گواوا بروید، این برگ ها خاصیتی ضد التهابی دارند و علاوه بر از بین بردن باکتری های مختلف و مبارزه با عفونت می توانند درد را کاهش دهند، آب برگ های این درخت را می توانید در دهان بچرخانید تا هم درد دندان را کاهش دهد و هم تورم لثه و زخم دهان را از بین ببرد.

مصرف گواوا برای کاهش درد دندان

شاخه های کوچک و برگ های جوان درخت گواوا برای دندان


استفاده از این شاخه ها به عنوان خلال دندان می تواند موثر باشد، علاوه بر این، این شاخه ها به عنوان آدامس نیز کاربرد دارند و باعث پاک شدن دهان می شوند، برای این منظور می توانید دو برگ ترد این درخت را بجوید تا باعث کاهش مشکلات دندان شود.

فواید برگ های آنچوچک برای دستگاه گوارشی


برگ های این درخت از جمله گیاهان موثر برای از بین بردن باکتری های مختلف و پیشگیری از رشد میکروب ها به حساب می آید که می تواند به بهبود عملکرد روده کمک کند، علاوه بر این برگ های آنچوچک می توانند روده را استریل کنند و مخاط را کاهش داده با کاهش مخاط از سیستم گوارشی در برابر سوزش مراقبت کند، برای کاهش ابتلا به بیماری های مختلف مانند اسهال و اسهال خونی می توان سراغ این گیاه رفت.

درمان اسهال با گواوا:

با اینکه میوه این درخت می تواند از یبوست پیشگیری کند و خاصیت ملینی دارد اما برگ های آن فایده ای برعکس برای بدن دارند، البته باعث یبوست نمی شوند اما می توانند از رشد باکتری استافیلوکوکوس اورئوس که عامل ایجاد اسهال است پیشگیری کنند، می تواند از برگ های این درخت دمنوش مفیدی برای خود تهیه کنید که اسهال آبکی و دردهای شکمی شما را درمان کند و باعث از بین رفتن باکتری ها شده دستگاه گوارشی شما را پاک کند، علاوه بر این فیبر موجود در این گیاه نقش موثری در بهبود روند گوارش دارد.

چای برگ گواوا برای افراد دیابتی


طبق مطالعات انجام شده بر نوزده نفر ثابت شده است که نوشیدن دمنوش برگ گواوا می تواند به کاهش قندخون بعد از غذا کمک کند و اثرات آن تا دو ساعت ماندگار است، مطالعه دیگری که روی بیست نفر از افراد مبتلا به دیابت نوع دو صورت گرفته نشان می دهد که این نوشیدنی سطح قند خون را بعد از غذا بیش از ده درصد کاهش می دهد، البته مصرف این دمنوش باید زیر نظر پزشک صورت گیرد زیرا ممکن است در صورت همزمانی با داروهای دیابت تاثیر شدیدی در افت قندخون داشته باشد.

چای برگ گواوا برای افراد دیابتی

می توانید با برگ آنچوچک تب دنگی را درمان کنید


طبق تحقیقات انجام شده برگ های این گیاه می توانند در درمان تب دنگی موثر باشند، علت این اتفاق تاثیر برگ ها در افزایش ترومبوسیت و ملامت خون است، تب دنگی نام بیماری خاصی است که به دلیل ویروس ایجاد می شود و علت اصلی آن نیش پشه ای به نام آئدس است که عوارضی همچون تب شدید، خارش بدن و جوش در پی دارد، احتمال نیش این پشه در مناطق استوایی و گرم بیشتر است.

تقویت کبد


از جمله کارهایی که برای تقویت کبد خود می توانید انجام دهید مصرف برگ های گواواست، این برگ ها جراحت های ناشی از پاراستامول را درمان می کنند و تاثیر زیادی در رفع آنزیم های مختلف آسیب زننده به کبد دارند، برای بهبود فعالیت های کبد می توانید به گیاه گواوا اعتماد کنید.

تقویت کبد

جلوگیری از احتمال ابتلا به وبا


وبا نام یک بیماری است که به دلیل عفونت در روده باریک ایجاد می شود و علت اصلی آن آب باکتری ویبریو کلراست که به دلیل نوشیدن آب آلوده یا خوردن ماهی نپخته و صدف در بدن ایجاد می شود و حتی می تواند باعث مرگ شود، این بیماری برای کنترل نیاز به گیاهان ضد باکتری قوی دارد که برگ های این گیاه می توانند این ویژگی را برای درمان به شما منتقل کنند، درواقع عصاره ای که از برگ های گواوا به دست می آید بسیار قوی است و می تواند وبا را به سادگی تحت کنترل خود درآورد.

مقابله با سرطان با برگ های گواوا


طبق تحقیقات انجام شده در لوله آزمایش ثابت شده است که روغن به دست آمده از برگ گواوا می تواند چهار برابر بیشتر از داروهای سرطانی خاص موثر باشد، این گیاه رشد سلول های سرطانی را متوقف می کند و از این جهت عصاره آن اهمیت دارد اما برای اثبات بیشتر به تحقیقات بیشتری نیز نیاز است.

فواید برگ گواوا برای پوست


اگر از خارش پوست به هر دلیلی رنج می برید می توانید از برگ گواوا استفاده کنید تا این خارش ها را کاهش دهید، این برگ ها خواص ضد باکتریایی دارند و التهاب را رفع می کنند که نقش زیادی در رفع خارش دارد، اکثر خارش های پوستی نیز به دلیل التهاب و عفونت در پوست ایجاد می شوند، البته اگر بیماری پوستی خاصی دارید قبل از مصرف این برگ ها بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، یکی از دلایل اصلی خارش پوست آلرژی است که این گیاه می تواند به رفع آن کمک کند.

فواید برگ گواوا برای پوست

کاهش عوارض مختلف آلرژی در بدن با گواوا


برای کاهش علائم مختلف مربوط به حساسیت ها مانند گزش و خارش و تورم می توانید از این گیاه استفاده کنید، خاصیت ضد التهابی و ضد باکتری آن باعث کاهش عفونت و باکتری در جای نیش حشرات نیز می شود و می تواند عوارض مختلف مربوط به آلرژی را رفع کند.

ماسک برگ گواوا برای پوست


برای رفع جوش های مختلف صورت می توانید از برگ های این گیاه استفاده کنید، برای این منظور برگ ها را له کرده و خمیر به دست آمده را روی پوست اعمال کنید، بیست دقیقه زمان برای نگه داشتن ماسک روی پوست کافیست و بعد از آن بهتر است صورت خود بشویید.

تاثیر دمنوش برگ گواوا در افزایش کیفیت خواب


اگر خواب منظمی ندارید و کیفیت خوابتان از کیفیت کافی برخوردار نیست می توانید برای کاهش این اتفاق و افزایش شادابی بعد از بیداری سراغ دمنوش برگ گواوا بروید، این دمنوش خستگی بعد از خواب را کاهش می دهد و اعصاب شما را آرام کرده شب هایتان آرامبخش تر می کند.

مصرف گواوا در دوران عادت ماهانه


اگر دچار قاعدگی شدید می شوید و رنج می برید برای کاهش علائم دردناک خود می توانید 6 میلی گرم داروی حاوی عصاره گواوا میل کنید تا به کاهش اختلالات و تسکین مشکل شما کمک کنند، البته بهتر است در این مصرف زیاده روی نکنید، مطالعه ای که بر روی 197 زن با قاعدگی دردناک صورت گرفته نشان می دهد که عصاره گواوا در کاهش درد آن ها نقش داشته و حتی توانسته قوی تر از مسکن برایشان عمل کند، این عصاره در کاهش گرفتگی های رحمی نیز موثر است.

روش درست کردن دمنوش برگ گواوا


به منظور درست کردن این دمنوش کافیست 6 برگ را شسته و در یک لیتر آب در حال جوش بیندازید، بعد از پنج تا ده دقیقه جوشیدن می توانید چای را برداشته و همراه با مقداری عسل نوش جان کنید، روش دیگر برای درست کردن چای این است که یک قاشق غذاخوری از پودر برگ های خشک شده گواوا را همراه با یک فنجان آب گرم به مدت پنج دقیقه دم کنید و بعد از رد کردن از صافی بنوشید.

عوارض جانبی برگ های گواوا


از جمله عوارضی که برگ های این درخت دارد می توان به این اشاره کرد که مصرف بیش از حد آن می تواند باعث یبوست شود، علاوه بر این مصرف همزمان آن با داروها تداخل دارویی ایجاد می کند و برای مثال نباید آن را همراه با داروی دیابت یا داروی ضد اسهال میل کرد، علاوه بر این توجه کنید که این برگ ها باعث ایجاد آلرژی نیز در برخی افراد می شوند و بر بارداری نیز می توانند تاثیر منفی بگذارند و به همین جهت مصرف آن ها در دوران بارداری جایز نیست، افرادی که بیماری های خاصی دارند نیز قبل از اینکه سراغ این برگ ها بروند باید با پزشک متخصص مشورت کنند.

عوارض جانبی برگ های گواوا

سوالات رایج

آیا می توان از برگ های گواوا ضماد درست کرد؟

درست کردن ضماد از این برگ ها رایج است و از آن ها معمولا برای کاهش درد و درمان زخم استفاده می کنند.

آیا مصرف دانه های میوه گواوا خطرناک است؟

این دانه ها خطرناک نیستند و می توان آن ها را میل کرد.


2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *